Drukwerk is en blijft mensenwerk.
Ondanks het gebruik van geavanceerde machines zijn drukfoutjes niet uitgesloten. Doordat wij, als redactie, er intensief mee bezig zijn, vallen deze foutjes ons eerder op dan u, de “gewone” lezer.
U moet hierbij denken aan pagina’s, die doordrukken op een andere pagina, vlekken op het papier en scheef gesneden pagina’s. Dat laatste valt op, doordat de marges, boven, onder, links en rechts ongelijk zijn, waardoor lijkt alsof de pagina scheef is afgedrukt.
Nu is het in de drukkerij wel gebruikelijk om een kleine foutmarge te accepteren.
Dit betreft dan hoofdzakelijk het aantal gedrukte exemplaren, dat afwijkt en eventuele kleine snijfouten. Echter mag dit nooit meer zijn dan een bepaald percentage van het totale aantal.
Om inzicht te krijgen hoe vaak dit voorkomt en in welke aantallen, vragen wij u deze drukfouten aan ons te melden. Het liefst voorzien van een foto. Op deze manier kunnen we, indien nodig, goed onderbouwd bij de drukker reclameren.
Een mooi voorbeeld daarvan was laatst het vergeten van het plaatsen van het huisnummer op het adreslabel door de drukker. Hij heeft toen kosteloos de Parson Post opnieuw gedrukt en verstuurd.
Drukwerk is niet goedkoop en om onnodige kosten te voorkomen, is het dus belangrijk om tijdig te signaleren, wanneer er teveel fouten zitten in het drukwerk.
Meld daarom deze eventuele drukfouten (géén tekstuele foutjes!) aan
Bij voorbaat onze dank.